14.10.2015

Taaleritehdas mukana uudessa Nasdaq First North 25-indeksissä

Juhani Elomaa

Toimitusjohtaja

Taaleritehdas on valittu mukaan Nasdaqin perustamaan uuteen indeksiin, jossa on yhteensä 25 pohjoismaista First North-listojen yhtiötä. Suomesta mukana indeksissä on neljä yhtiötä, joista Taaleritehdas on koko listan 8.suurin yhtiö markkina-arvolla mitattuna. Indeksiin on valikoitu 25 suurinta ja vaihdetuinta First North-osaketta.

Uuden indeksin tarkoituksena on kehittää Nasdaqin markkinapaikkoja ja antaa myös yhtiöille paremmat mahdollisuudet toimia listayhtiöinä. Nasdaqin tavoitteena on varmistaa, että yhtiöt saavat parhaan mahdollisen näkyvyyden lisätäkseen sekä paikallisten että kansainvälisten sijoittajien omistusta yhtiöissä. Suomalaisyhtiöistä uudessa indeksissä ovat mukana Taaleritehdas, Detection Technology, Robit sekä Verkkokauppa.com.

First North 25 -yhtiöt Suomesta ovat hieno osoitus siitä, että meiltä löytyy kunnollisen kokoisia ja nopeasti kasvavia yhtiöitä. Uskon, että nämä neljä yhtiötä saavat paljon huomiota ja näkyvyyttä osana pohjoismaista indeksiä”, kertoo pörssin toimitusjohtaja Lauri Rosendahl.

First North 25 -yhtiöt valitaan kaksivaiheisen prosessin kautta. Ensin valitaan 30 markkina-arvoltaan suurinta yhtiötä. Näistä indeksiin valitaan 25 vaihdetuimman yhtiön osakkeet niiden kuuden kuukauden kokonaisvaihdon mukaan laskettuna. Nasdaq suorittaa indeksin tarkistuslaskennan puolivuosittain. Muutokset astuvat voimaan aina tammikuun ja heinäkuun ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä.

Lisäksi Nasdaq perustaa maakohtaiset First Norht-indeksit, joissa ovat mukana kaikki kyseisen maan FN-yhtiöt. Taaleritehdas on luonnollisesti mukana myös tässä indeksissä.

Juhani Elomaa

Toimitusjohtaja