04.11.2015

Vertaislainat Euroopassa nopeimmin vahvistuva rahoitusalan trendi

Jussi Niemistö

Business Analyst

Vertaislainamarkkinat ja suorarahoitus kasvavat nopeasti Euroopassa, jossa Iso-Britannia näyttää tietä. Myös Suomessa säästäjät ja sijoittajat ovat alkaneet hajauttaa varojaan vertaislainoihin. Teema oli ensimmäistä kertaa Suomessa laajasti esillä Taaleritehtaan järjestämässä Kotimaamme ompi Suomi -seminaarissa tiistaina.

Seminaarin ulkomaisena puhujavieraana ollut Cambridgen yliopiston vaihtoehtorahoituksen keskuksen johtaja Robert Wardropin mukaan vaihtoehtoiset rahoitusmuodot kasvavat nopeasti ja ovat alkaneet kiinnostaa myös institutionaalisia sijoittajia.

Joissain Euroopan maissa niistä on tulossa osa rahoituksen valtavirtaa. Suomessa vertaislainamarkkina oli viime vuonna 20 miljoonaa euroa. Uskon sen jopa kolminkertaistuvan tänä vuonna. Alan kehitystyö kohdistuu nyt verkkokanaviin, riskien analysointiin ja maksujärjestelmiin”, Robert Wardrop totesi.

Taaleritehdas on laajentunut suorarahoitukseen, josta vertaislainat ovat yksi muoto. Taaleritehdas omistaa vertaislainoja välittävästä Fellow Finance Oy:stä 38 prosenttia. Takausvakuutuksiin keskittyvän Vakuutusyhtiö Garantian Taaleritehdas Oyj osti kokonaisuudessaan osaksi konsernia viime vuoden lopulla.

Näemme rahoitusmarkkinoiden muutostarpeen ja olemme vallankumouksen etulinjassa liehuttamassa suorarahoituksen lippua. Garantian ja Fellow Financen avulla pystymme rakentamaan erilaisia nopeita ja joustavia rahoituskanavia PK-yrityksille ja yksityisille. Samalla laajennamme asiakkaillemme tarjottavia sijoitusvaihtoehtoja”, Taaleritehdas Oyj:n toimitusjohtaja Juhani Elomaa sanoi.

Fellow Finance on vakiinnuttamassa asemansa Suomessa vertaislainojen välittäjänä ja kattaa jo noin 50 prosenttia vertaislainavolyymista. Yritys on tarjonnut yli 22 000 rahoitusratkaisua.

Sijoittaja-asiakkaamme ovat saaneet sijoitukselleen keskimäärin yli 13 prosentin tuottoa. Palvelussamme on tällä hetkellä 1400 sijoittajaa, ja uskon määrän tuplaantuvan ensi kesään mennessä”, Fellow Financen toimitusjohtaja Jouni Hintikka kertoi.

Jakamistalous on tulossa myös rahoitusmarkkinoille. Tämä on selvä vaihtoehto pankkirahoitukselle selvästi alemmilla kustannuksilla”, seminaarin moderaattorina toiminut Aalto-yliopiston rahoituksen professorina toimiva Vesa Puttonen arvioi.

Taaleritehtaan vuotuinen Kotimaamme ompi Suomi -seminaari kokosi Finlandia-taloon tänä vuonna 350 osallistujaa.

Taaleritehdas Oyj

Lisätietoja: