Katso Taaleritehtaan toimitusjohtajan Juhani Elomaan tervehdys

Toimitusjohtajan tervehdys

Yhteinen matkamme jatkuu

Taaleritehdas on missionsa mukaisesti jatkanut Suomen pääomamarkkinoiden ja etenkin suomalaisen omistajuuden edistämistä. Me haluamme omilla toimillamme ja palveluillamme muuttaa pääomat ahkeraksi rahaksi. Ahkeralla rahalla ja kasvollisella omistajuudella saadaan kansantaloudessamme aikaan taloudellista kasvua ja sitä kautta vahvistetaan työllisyyttä. Finanssiryhmänä uskomme erityisesti suoran rahoituksen voimakkaaseen kasvuun ja digitalisoitumiseen. Tarjoamme arvopaperipohjaisia sijoituspalveluita, sijoitamme itse ja sijoitamme yhdessä asiakkaidemme kanssa, minkä lisäksi tulemme jatkossa luomaan uudenlaisia tuotteita asiakkaillemme takausvakuutusten muodossa.

Vuonna 2014 otimme meille suuria askeleita yrityksemme kehityksessä, kun tytäryhtiömme Taaleritehtaan Sijoitustehdas osti kesäkuussa rahaston kautta 39,5 % Finsilva Oy:n (Suomen suurimpia metsänomistamiseen keskittyneitä yrityksiä) osakekannasta. Irtauduimme useammasta asuntorahastosta vuoden aikana ja meille erityisen tärkeää oli, että asiakkaidemme tuottotavoitteet saavutettiin ja samalla myös ylitettiin. Vuoden loppupuolella joulukuussa julkistettiin Taaleritehtaan merkittävin kauppa julkistaessamme Vakuutusosakeyhtiö Garantian osakekannan oston. Yrityskauppa on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2015 maaliskuun loppuun mennessä. Laskimme liikkeelle 30 miljoonan euron joukkovelkakirjalainaohjelman, jonka kautta saimme yli 300 uutta velkasijoittajaa Tehtaalle. Joukkovelkakirjalainamme listattiin ensimmäisenä lainana Helsingin First North-joukkovelkakirjamarkkinalle. Esimerkkinä toimien on mahdollista parhaiten kehittää kotimaista pääomamarkkinaa - toimme suoran velkasijoitusmahdollisuuden kaikille mahdolliseksi.

Uutena pääomarahastona lanseerasimme asiakkaillemme mahdollisuuden sijoittaa Itä-Afrikan kehittyviin kiinteistömarkkinoihin, joka otettiin erittäin suurella mielenkiinnolla vastaan. Taaleritehdas avasi Afrikan kiinteistöliiketoimintaa varten oman toimistonsa Nairobiin. Konsernimme rahoitusyhtiön Lainaamon liiketoiminta on jo saavuttanut positiivisen liiketoimintatuloksen vuoden toisella vuosipuoliskolla, eli ensimmäisen toimintavuotensa jälkeen. Liiketoiminta on kehittynyt myönteisesti liiketoimintasuunnitelman mukaan ja lainakanta nousi yli 15 miljoonaan euroon joulukuun 2014 lopussa.

Taaleritehtaan lähtökohdat kehittää liiketoimintaa vuonna 2015 ovat hyvät. Vakuutusosakeyhtiö Garantia avaa meille merkittävästi uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tuo finanssiryhmälle vahvan taseen sekä syvällistä osaamista yritystutkimuksesta sekä riskienhallinnasta. Yrityksemme voimavara perustuu asiakkaisiimme ja yhdessä asiakkaidemme kanssa meille avautuu erilaisia mahdollisuuksia markkinoilla, tästä luottamuksesta haluamme pitää kiinni. Haluan erikseen kiittää asiakkaitamme yhtiötä kohtaan osoittamasta luottamuksesta ja samalla myös erilaisista ideoista, joita olemme vastaanottaneet asiakkailtamme ja eri sidosryhmiltä. Lisäksi työteliäästä viime vuodesta haluan kiittää kaikkia tehtailijoita n. 150 henkilöä, jotka rakentavat asiakkaidemme kanssa yhteistä Tehtaan matkaa. Työllämme on merkitystä ja kasvu jatkukoon.

Kiitos,

Taaleritehdas Oy