Kiinteistöjä Afrikkaan

• Perustimme pääomarahaston, joka sijoittaa Itä-Afrikan kiinteistömarkkinoille. Keräsimme rahastoon 50 miljoonaa dollaria suomalaisilta sijoittajilta, jonka jälkeen rahasto suljettiin. Avasimme myös Kenian pääkaupunkiin Nairobiin toimiston. Tällä hetkellä rakennutamme Ruandan pääkaupunkiin Kigaliin sekä Mosambikin pääkaupunkiin Maputoon pilvenpiirtäjiä, jotka on laajalti noteerattu Afrikassa tuleviksi maamerkeiksi. Olemme yksi ensimmäisiä länsimaisia toimijoita markkinoilla ja pääsemme osaltamme helpottamaan alueen valtavaa pääomapulaa, joka estää kiinteistöjen rakentamisen ja sitä kautta positiivisen kierteen syntymisen.

Great Place to Work

• Taaleritehtaalle sija 22 Suomen parhaat työpaikat-mittauksessa!

Ahkera raha

• Lanseerasimme Projekti85:n. Suomalaisille pankkitileillä makaa 85 miljardia euroa inflaation syötävänä. Haluamme nämä rahat töihin. Jos edes 10 % tileillä makaavista rahoista saataisiin tuottamaan, olisi tällä merkittävä vaikutus Suomen kansantalouteen. Olemme vuoden aikana rakentaneet valmiuksia digitaalisten palveluiden tarjoamiseen asiakkaillemme. Tammikuussa 2015 toimme mahdollisuuden merkitä tuulisijoitusta verkkopalvelussa ja olemme samalla nimenneet palvelumme uudelleen Taaleritehtaanmyymälä.fi:ksi.

Yhtiökokous

• Ensimmäinen varsinainen yhtiökokouksemme pörssiyhtiönä järjestettiin 4.4.2014 Tapahtumakeskus Telakassa Helsingissä. Varsinaisen yhtiökokouksen lisäksi järjestimme seminaarin, jossa ruodimme Suomen tilaa Raimo Sailaksen, Tuomas Enbusken ja Mikael Jungnerin johdolla. Iltajuhlassa vietimme mukavaa aikaa asiakkaidemme kanssa tanssien ja seurustellen.

Laskimme liikkeelle ensimmäisen bondimme

• Maaliskuussa julkistimme 30 miljoonan euron joukkovelkakirjalainaohjelman, josta ensiksi laskettiin liikkeelle 10 miljoonan euron vakuudeton joukkovelkakirjalaina. Laina ylimerkittiin ja mukaan tuli yli 140 sijoittajaa. Listasimme huhtikuussa lainan NASDAQ OMX Helsingin uudelle First North Bond Market Finland –markkinapaikalle ensimmäisenä joukkovelkakirjalainana.

Taaleritehtaasta Suomen 5. suurin metsäomistaja

• Kesäkuussa julkistimme merkittävän yrityskaupan, kun ostimme suomalaisesta metsäyhtiö Finsilva Oy:sta 39,5 %. Käytännössä omistus vastaa noin 53 000 hehtaaria metsää ja kaupalla Taaleritehdas nousi Suomen 5. suurimmaksi metsänomistajaksi. Finsilvan metsät sijaitsevat Keski-Suomessa, tulevan Äänekosken sellutehtaan ympäristössä.

Tuuli II rahasto

• Ensimmäinen tuulirahastomme on ollut menestys: yli 200 sijoittajaa on osallistunut noin 190 miljoonalla eurolla tuulivoimahankkeeseemme ja ensimmäiset tuulipuistomme ovat jo toiminnassa Honkajoella ja Nybyssä. Rakennamme parhaillaan Suomen suurinta, 19 tuulivoimalan, tuulipuistoa Iihin. Suuren kysynnän vuoksi päätimme perustaa uuden tuulirahaston, joka on vielä auki sijoituksille. Tämän rahaston kohteita rakennetaan jo Pajukoskella, Kytölässä ja Iissä. Ensimmäiset tuulipuistot valmistuvat tämän vuoden aikana.

Puolivuotiskatsauksemme vahvat luvut

• Elokuussa julkistimme puolivuotiskatsauksemme kaudelta 1.1.2014-30.6.2014. Liikevaihtomme kasvoi 37,1 % ja liikevoitto 50,7 % edelliseen kauteen verrattuna. Myös hallinnoitavat varat kehittyivät suotuisasti nousten 3,3, miljardiin euroon – kasvua 22,2 % edelliseen kauteen.

Ylivieskaan 9 uutta tuulivoimalaa

• Julkistimme yhteishankkeemme saksalaisen reconceptin kanssa. Taaleritehdas investoi 7 voimalaa, reconcept 2 voimalaa. Me sijoitamme voimaloihin 42 miljoonaa euroa. Ylivieskan Pajukoskella rakentaminen käynnistyy syyskuussa, voimalaitokset pystytetään kesällä 2015.

Toinen joukkovelkakirjalaina

• Syyskuussa julkistimme laskevamme liikkeelle toisen bondimme joukkovelkakirjalainaohjelmamme alla. Tällä kertaa lainan koko oli 20 miljoonaa euroa ja jouduimme jälleen lyhentämään merkintäaikaa 24 %:n ylimerkinnän takia. Lainaa merkitsi yli 220 sijoittajaa.

Korkeammat korot -rahasto

• Lanseerasimme toisen uuden rahaston, joka sijoittaa korkomarkkinoille. Korkeammat Korot-rahasto tarjoaa hieman korkeampaa tuotto-odotusta kuin kaksi muuta korkorahastoamme Parkki ja Korkoallokaatio. Rahaston salkunhoitajana toimii kokenut korkoasiantuntijamme Heikki Nystedt ja toisena salkunhoitajana Kai Leppelmeier.

350 miljoonaa euroa tuulivoimaan

• Syyskuussa julkistimme ison tuulivoimahankkeen yhdessä Loiste Energia Oy:n kanssa. Rakennamme yhdessä 64 tuulivoimalaa Pudasjärvelle, Hyrynsalmelle ja Suomussalmelle. Investointien kokonaisarvo on noin 350 miljoona euroa.

Täysin uudentyyppinen sijoitusinstrumentti

• Lanseerasimme markkinoille voitonjakolainan, joka tarjoaa ensimmäistä kertaa Suomessa mahdollisuuden päästä pääomarahastohankkeeseen mukaan 10 000 euron minimisijoituksella. Ensimmäinen uudella toimintatavalla tarjoamamme sijoituskohde on Taaleritehtaan Tuulitehdas II Ky, joka rakennuttaa Suomeen merkittävän määrän tuulivoimaa lähivuosina.

Arvosijoittamista Pohjoismaihin

• Lanseerasimme uuden rahaston, joka sijoittaa arvosijoittamisen periaattein Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan. Taaleritehtaalla on vahva osaaminen ja kokemus arvosijoittamisesta ja Pohjoismaiden taloustilanne on huomattavasti parempi kuin Suomessa, joten hyviä sijoituskohteita on näkemyksemme mukaan löydettävissä. Rahaston salkunhoitajaksi rekrytoimme alueen hyvin tuntevan Viktor Lindellin.

Kuopion biojätelaitos vihittiin käyttöön

• Taaleritehtaan Biotehdas tiedotti keväällä 2012 rakentavansa Suomeen valtakunnallisen Biokaasulaitosten verkoston. Suunnitelmaa on toteutettu määrätietoisesti ja tuotannossa ovatkin jo Biotehtaat Huittisissa, Kuopiossa ja Honkajoella. Lisäksi rakenteilla on Oulun Biotehdas. Biotehdas on Suomen ainoa valtakunnallisesti toimiva biokaasuyritys. Kuopion Biotehtaan virallisia vihkiäisiä vietettiin marraskuussa. Arvovaltaisena laitoksen vihkijänä toimi Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen.

Hirvipeijaiset

• Taaleritehtaan Metsä-rahaston sijoittajilla on mahdollisuus päästä metsästämään omistamiimme metsiin Taaleritehtaan Jahtimestarit-metsästysseuran kanssa. Järjestimme nyt toisen kerran kauden päätteeksi yhteisen illan Metsäsijoittajille, jossa nautimme itse kaadetusta hirvestä tehtyä soppaa. Sopan valmisti helsinkiläisen Nokka-ravintolan keittiömestari ja vuoden kokiksikin valittu Ari Ruohonen.

Positiivinen tulosvaroitus

• Joulukuussa annoimme positiivisen tulosvaroituksen, jossa kerroimme että tilikauden liikevaihdon ja tuloksen odotetaan nousevan merkittävästi edelliskaudesta. Taaleritehdas Oyj ennakoi liikevaihdon vuodelta 2014 olevan yli 30 % enemmän kuin vuonna 2013. Vastaavasti myös vuoden 2014 liikevoiton ennakoidaan merkittävästi parantuvan vuoden 2013 liikevoittoon verrattuna. Liikevaihdon ja tuloksen merkittävä paraneminen johtuu irtautumisesta valikoiduista pääomarahastohankkeista loppuvuoden 2014 aikana.

Vakuutusosakeyhtiö Garantian osto

• Joulukuussa kerroimme, että Taaleritehdas Oyj ostaa Vakuutusosakeyhtiö Garantian 60 miljoonalla eurolla. Suomeen syntyy uusi riippumaton finanssiryhmä. Taaleritehdas tarjoaa asiakkailleen uudella tavalla yhdistettyjä sijoitus-, rahoitus- ja vakuutuspalvelukokonaisuuksia. Vakuutusosakeyhtiö Garantia jatkaa liiketoimintaansa itsenäisenä Taaleritehdas Oyj:n tytäryhtiönä. Finanssiryhmällä on suoraan ja välillisesti 27 900 asiakkuutta ja Taaleritehdas-konsernin laskennallinen tase kasvaa 143 miljoonaan euroon.

Kummien joulumielelle konsertti

• Lasten klinikan kummit järjestivät perinteisen joulukonsertin Turun Logomossa. Taaleritehdas osti käyttöönsä konsertin koko vip-tilan, jonka tuotto meni lyhentämättömänä Lastenklinikoiden kummien käyttöön. Taaleritehdas kutsui konserttiin 100 asiakastaan. Tilaisuudessa järjestettiin myös huutokauppa, jossa asiakkaamme huusivat erittäin innokkaasti erilaisia sairaalalaitteita ja -välineitä TYKS:n lastenosaston käyttöön.

Metsärahasto III

• Perustimme uuden Metsärahaston, joka osti joulukuussa 5500 hehtaaria metsää UPM:ltä samoilta alueilta mihin Taaleritehtaan Metsä I rahastokin on sijoittanut.

Asuntorahastot I ja III myytiin

• Juuri ennen joulua tiedotimme myyvämme kahden asuntorahastomme 10 kokonaista asuinkiinteistöä, yhteensä 509 korkeatasoista vuokra-asuntoa, LähiTapiolalle. Asunnot on kaikki rakennettu neljän vuoden sisällä ja ne sijaitsevat pääosin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, yksi yhtiöistä sijaitsee Lahdessa. Taaleritehtaalla on kaupan jälkeen yhteensä kolme asuntorahastoa, joiden kehittämiseen keskitymme edelleen. Rakennutamme viimeisimmän Taaleritehtaan Asuntorahasto VI:n nimissä parhaillaan yli 500:aa asuntoa pääkaupunkiseudulle. Näkemyksemme mukaan kiinnostavia kohteita löytyy edelleen ja jatkamme kiinteistöihin sijoittamista myös tulevaisuudessa.

Kommelluksia Afrikan matkoilta

• ”Olin Etelä-Afrikassa tapaamassa velkarahoittajia ja mahdollisia kanssasijoittajia Ruandaan ja Mosambikiin. Vierailuajalleni osui Mandelan hautajaiset ja kaikki olivat paikalla Obamasta Paaviin. VIP-vieraita oli siis kaupungin jokaisessa hotellissa. Yhtenä iltana kävelin huoneeseeni, kun huomasin että Raoul Castro majoittui viereisessä huoneessa. Nappasin hänestä rahaston sijoittajablogia varten kuvan ja menin nukkumaan. Aamulenkille lähtiessä oven avattuani huomasin, että olin yön yli ollut Castron henkivartijoiden huomassa, jotka istuivat oveni edessä. Kohteliaasti he kyselivät kuvan otolle syytä ja pyysivät sen edessään poistamaan. Tämän jälkeen toivottivat hyvää päivän jatkoa ja onnea ja menestystä rahastolle. Kanadan pääministerinkin kuvat piti poistaa.”

– Antti-Jussi Ahveninen

Julkistimme juuri merkittävän yrityskaupan: Ostimme Vakuutusosakeyhtiö Garantian.

12694 näyttökertaa

Annoimme tänään positiivisen tulosvaroituksen.

2642 näyttökertaa

Meidän Markkinointi-ja Asiakkuusjohtaja Jaana Rosendahl short listillä Suomen markkinointihenkisin insinööri kisassa!

2029 näyttökertaa

Mikromarkka